Whistleblowingem rozumíme situaci, když zaměstnanec nebo jiná osoba s interním přístupem k informacím o organizaci, upozorní na možné protiprávní jednání této organizace poškozující nebo ohrožující veřejný zájem. Jedná se o nástroj pro odhalování protiprávního jednání ve společnosti a prevenci poškozování veřejného zájmu. V této souvislosti byl přijat zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů a doprovodný zákon č. 172/2023 Sb., neboli lidově zákon o whistleblowingu, který je účinný od 1. 8. 2023.

Co je zákon o whistleblowingu?

Smyslem zákona o whistleblowingu je umožnit pracovníkům v soukromém i veřejném sektoru bezpečně podat oznámení a následně jim zajistit ochranu před možnými odvetnými opatřeními ze strany zaměstnavatelů a dalších subjektů. Zákon o whistleblowingu upravuje způsob podávání a postup posuzování oznámení o možném protiprávním jednání organizace a podmínky poskytování ochrany oznamovateli. Zákonem je zavedena povinnost povinných subjektů zřídit vnitřní oznamovací systém, chránit identitu oznamovatele a zpřístupnit tento systém zaměstnancům a dalším skupinám osob (například dodavatelům). Povinný subjekt musí dále zajistit umožnění podávání oznámení písemně i ústně a vybrat příslušnou osobu, která bude oznámení přijímat a prošetřovat.

Kdo je příslušnou osobou?

Dle zákona o whistleblowingu může být příslušnou osobou jen fyzická osoba, která je bezúhonná, zletilá a plně svéprávná. Může se jednat o zaměstnance organizace nebo externí osobu. Příslušná osoba mimo jiné přijímá a posuzuje důvodnost oznámení a navrhuje povinnému subjektu opatření k nápravě. Mezi její povinnosti patří postupovat při své činnosti nestranně, zajistit anonymitu oznamovatele a zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se při této činnosti dozvěděla. Po podání oznámení příslušná osoba informuje oznamovatele o přijetí podání a posoudí důvodnost tohoto oznámení. Pokud je oznámení důvodné, příslušná osoba navrhne povinnému subjektu opatření k nápravě, případně přijme opatření k nápravě sama.

Potřebujete poradit?

V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.

Zajímají vás poskytované právní služby?

Máte dotazy k poskytování právních služeb nebo hledáte právní pomoc?

Vyplňte všechny údaje a uveďte s čím vám můžu pomoct. Můžete mě kontaktovat i na tel. čísle +420 735 078 227

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů

JUDr. Natália Némethová, advokátka

Potřebujete právní radu?
    Naplánujme si schůzku.

Stačí když vyplníte kontaktní formulář. Vyplňte všechny údaje a jednoduše popište váš problém.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů

JUDr. Natália Némethová, advokátka
      JUDr. Natália Némethová

Jsem advokátkou působící v Brně a okolí. Své studium práv jsem úspěšně absolvovala na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně v roce 2018. V roce 2021 jsem na této fakultě úspěšně složila rigorózní zkoušku z oboru mezinárodního práva soukromého a získala tak titul doktorky práv.