S pojmem bankovní identity neboli BankID se v dnešní době setkáváme pořád častěji. Ověřování totožnosti pomocí bankovní identity se do popředí dostává a využívá se od roku 2021. V České republice sice už několik způsobů digitální identifikace i elektronický podpis existuje (patří mezi ně například občanský průkaz s čipem, datové schránky, mojeID nebo NIA ID), avšak jedná se zpravidla o placené služby. Bankovní identita je uživatelsky přívětivější a časově i finančně nenáročnější alternativou.
Co je bankovní identita?
Bankovní identitu upravuje tzv. zákon o bankovní identitě (zákon č. 49/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony), který nabyl účinnosti dne 1. 1. 2021.
Bankovní identita představuje záznam o konkrétní fyzické osobě v informačním systému banky, který je ověřen a sjednocen se záznamy v základním registru osob vedeném státem. S tímto záznamem je spjat technický (fyzický) prostředek pro elektronickou identifikaci sloužící k ověření totožnosti (a následné autentizaci) vydaný bankou v rámci kvalifikovaného systému. Jedná se tedy o jednotný přihlašovací nástroj využívající uživateli dobře známé přihlašovací prostředky do jeho internetového bankovnictví, které na základě dobrovolnosti a vlastní aktivity jejího uživatele slouží též jako identifikační prostředek do systémů orgánů veřejné správy k čerpání veřejných služeb nebo do systémů dalších soukromoprávních subjektů k identifikaci pro právní jednání a uzavírání smluv.
Bankovní identita tak představuje digitální identitu, obdobu digitálního občanského průkazu, která umožňuje realizovat autorizovanou komunikaci s konkrétními subjekty ve veřejném i soukromém sektoru. Bankovní identita byla prvně spuštěna v roce 2021, a to Českou spořitelnou a ČSOB. Od té doby se k nim přidala řada ostatních bank.
Digitální ověření totožnosti
Digitální identitu používá každý, kdo se přihlašuje do internetového bankovnictví a jehož banka ji podporuje. Kvůli přihlášení do banky proběhlo ověření identity klienta, a to prostřednictvím osobních dokladů totožnosti. Pokud je tedy pro přihlašování používána bankovní identita, je osoba automaticky ztotožněna a nemusí danému subjektu prokazovat, kdo je. Tento proces provádí banka. Banka tedy při přihlašování pomocí BankID identitu potvrdí, a to pouze těm subjektům, u kterých o to osoba požádá a dá k tomu bance svůj souhlas. Banka současně nemůže sdělit údaje osoby žádnému třetímu subjektu.
Bankovní identitu v dnešní době využívá přes milion lidí v České republice a její využití nyní umožňuje většina bank.
Zřízení bankovní identity
Bankovní identitu získá klient banky, která tuto službu nabízí, a to zpravidla při sjednání účtu v bance. Zřízení bankovní identity je tak potřeba sjednat s bankou. Jedná se o bezplatnou a bezpečnou službu, která je uživatelsky nenáročná. Její využití je stejně snadné jako přihlášení k internet bankingu.
Jaké jsou výhody bankovní identity?
Bankovní identita neslouží jen k přihlašování do internetového bankovnictví. Bankovní identitu lze využít v různých každodenních situacích, a to například při podání daňového přiznání, zřízení datové schránky, sjednání penzijního připojištění, žádosti o příspěvky na bydlení, propojení s pojišťovnou, přihlášení k různým obchodům a ostatním službám apod. Bankovní identita navíc slouží jako elektronický podpis, je bezpečná a bezplatná.
Potřebujete poradit? V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.
Zajímají vás poskytované právní služby?
Máte dotazy k poskytování právních služeb nebo hledáte právní pomoc?
Vyplňte všechny údaje a uveďte s čím vám můžu pomoct. Můžete mě kontaktovat i na tel. čísle +420 735 078 227
Potřebujete právní radu?
Naplánujme si schůzku.
Stačí když vyplníte kontaktní formulář. Vyplňte všechny údaje a jednoduše popište váš problém.
Advokátka
Zavolejte mi na